Ga naar de inhoud
Duurzaamheid

Veranderende energieprijzen, milieu, schaarste van energie en een comfortabele woning: allemaal redenen om onze woningen te verduurzamen. Om energie te besparen of om andere energiebronnen te gebruiken, zijn er verschillende aanpassingen nodig. Bij ons draait verduurzaming om:

  • isoleren
  • ventileren
  • plaatsen van energiezuinige installaties

Al deze maatregelen zorgen voor een fijnere woning en voor het besparen van (fossiele) brandstof. Daarmee dragen we bij aan een beter klimaat en houden bewoners grip op de totale woonlasten.

Nee, dit mag niet. Het plaatsen van een warmtepomp en/of zonnepanelen voeren wij uit en doet u niet zelf.  

U betaalt per paneel een bedrag per maand. De precieze kosten bepalen we op basis van het aantal panelen dat we op uw woning leggen en aansluiten. Gaan wij zonnepanelen plaatsen, dan ontvangt u hierover op tijd meer informatie.

Nee, dit mag niet. Het glas in woningen vervangen wij zodra een woning aan de beurt is of als het bestaande glas te slecht is. Vaak combineren we een schilderbeurt of groot onderhoud met het vervangen van het glas door beter isolatieglas.

U ontvangt van ons een brief zodra bekend is dat wij uw woning willen verduurzamen. U leest daarin welke werkzaamheden wij wanneer willen uitvoeren. In onze planning gaan wij eerst de woningen met de laagste energielabels verduurzamen.

Alle huishoudens in Nederland krijgen een aanbod om de gas- en elektrameter te laten vervangen. Uw netwerkbeheerder bepaalt wanneer u aan de beurt bent en stuurt u daarover een bericht. Mocht u deze slimme meter eerder willen hebben dan neemt u zelf contact op met de netwerkbeheerder. In dat geval betaalt u wel voor de slimme meter.

Nee, het schoonmaken van uw zonnnepanelen is niet nodig. Onze zonnepanelen hebben een zelfreinigde laag en zijn onder een hoek geplaatst. De regen zorgt hierbij op natuurlijke manier voor het wegspoelen van stof en vuil.

Als er een storing in het zonnepanelensysteem zit, geeft de omvormer een foutmelding. Noteer deze foutmelding of maak een foto en meld de storing bij ons.

In de zomer leveren uw zonnepanelen veel stroom aan het elektriciteitsnet. Op dat moment is stroom vaak heel goedkoop. Hierdoor krijgt uw energieleverancier er weinig geld voor.

In de winter krijgt u dure stroom terug. Dit kost het energiebedrijf geld. Daarom brengen steeds meer energiebedrijven kosten in rekening voor het terug leveren van stroom. Dit noemen we terugleverkosten. Niet alle energiebedrijven brengen dezelfde kosten in rekening.

U kunt nog steeds profiteren van de salderingsregeling. Waarbij u een vergoeding ontvangt voor de stroom die u terug levert.

Dit is van verschillende factoren afhankelijk. Denk dan aan het aantal panelen op uw woning, de opbrengst van de panelen, het soort energiecontract en hoe u omgaat met uw energieverbruik. Opgewekte zonne-energie gebruikt u het liefst direct. Schijnt de zon, zet apparaten waar nodig dan aan.

Het kan zijn dat uw energierekening is gestegen, omdat u meer elektra of gas bent gaan verbruiken of omdat de kosten voor gas omhoog zijn gegaan.

Nee, dat doen we niet. Wij hebben een investering gedaan in de aanschaf en installatie van zonnepanelen. U bent als huurder akkoord gegaan met het installeren van de panelen en het betalen van de bijbehorende servicekosten. Die servicekosten zijn nodig om onze investering te dekken.

U kunt de zonnepanelen zelf uitzetten, maar u blijft dan nog steeds servicekosten betalen.

De regering heeft aangegeven wettelijk te willen regelen dat de terugleverkosten wegvallen zodra de saldering wordt aangepast. Zodra wij hier meer over weten informeren wij u.

U kunt ons aanspreken op de technische werking van de panelen.

Wij geven graag een paar tips om uw financiële voordeel zo groot mogelijk te houden.

  • Gebruik stroom als de zon schijnt: Zonnepanelen wekken vooral midden op de dag stroom op. Het loont om zelf méér van uw zonnestroom te verbruiken. Dus zet de wasmachine of vaatwasser aan als uw zonnepanelen stroom opwekken (en als het nodig is natuurlijk).
  • Kijk of u kunt overstappen op een ander energiebedrijf: Sommige energiebedrijven brengen geen of minder kosten in rekening voor het terugleveren van stroom. Of u makkelijk kunt overstappen, hangt af van uw energiecontract.
  • Zorg dat u inzicht krijgt in uw opbrengst en energieverbruik. Dit kan met een slimme meter, maar meestal ook met een app van uw energieleverancier. De slimme meter registreert energieverbruik (zowel hoog als laag tarief) en ook de terug geleverde energie. Deze verschillende standen leest u af in de slimme meter. Hoe u dit doet, verschilt per meter. Lees hier mer over slimme meters.

Wij volgen de ontwikkelingen rondom zonnepanelen, de regelgeving en de salderingsregeling in Nederland goed.